ΠΕΡ. ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

«Το ημερολόγιο ενός απατεώνα» του Αλεξάντρ Οστρόφσκι στις 9 Νοεμβρίου στην Παπαχαραλάμπειο Αίθουσα

Κοινοποίηση

Η Θεατρική Ομάδα Εκπαιδευτικών Ναυπάκτου «Η Αυλαία» σε συνδιοργάνωση με τον Δήμο Ναυπακτίας παρουσιάζουν την παράσταση «Το Ημερολόγιο ενός απατεώνα» του Αλεξάντρ Οστρόφσκι, αυτό το Σάββατο, 9 Νοεμβρίου 2024 και ώρα 20:00’ στην Παπαχαραλάμπειο Αίθουσα. 

Η διασκευή-σκηνοθεσία του έργου είναι του Χρήστου Κωτσόπουλου και η σκηνογραφία του Βασίλη Λουκόπουλου.  Παίζουν με σειρά εμφάνισης: Νίκος Νούλας, Γιώτα Πολιτοπούλου, Ηρακλής Μπεζαΐτης, Gerard van Hattem, Λαμπρούλα Παπαβασιλείου, Δήμητρα Μπαράκου, Ελένη Ζαρκαδούλα, Έφη Κατσαντώνη, Λεωνίδας Λυμπέρης, Παναγιώτης Αθανασόπουλος, Βάσω Μπεζαΐτη, Αναστασία Λουκοπούλου και οι φωτογραφίες είναι του Αντώνη Αλεξάκη.

Το σημείωμα του Σκηνοθέτη:

Οι άνθρωποι προσπαθούν να χειραγωγήσουν τις αισθήσεις και την κρίση των άλλων ανθρώπων εδώ και χιλιετίες. Η τέχνη της εξαπάτησης είναι παμπάλαια, γοητευτική και εθιστική. Αυτό αφορά συνήθως τον θύτη αλλά πολλές φορές και το ίδιο το θύμα. Θέλουμε να εξαπατηθούμε από κάποιον γοητευτικό δημαγωγό, ο οποίος ξέρει να εκμεταλλεύεται την απάθεια και την αναζήτηση μιας εύκολης και γρήγορης λύσης που θα μας βγάλει από τη δύσκολη και επώδυνη διαδικασία αναζήτησης της αλήθειας.

Σ΄ αυτό το παιχνίδι, ο δολοπλόκος δεν είναι απαραίτητο να λέει πάντα ψέματα . Αρκεί να μην αποκαλύπτει ένα μέρος της αλήθειας και είμαστε ήδη υποχείρια του. Στην κλασική κοινωνική σάτιρα του Οστρόφσκι, ένας απατεώνας χρησιμοποιώντας θεμιτά και αθέμιτα μέσα προσπαθεί να ανέλθει οικονομικά και κοινωνικά ενώ ταυτόχρονα οι ενέργειες του ξεσκεπάζουν την υποκρισία, την απληστία και την κυνικότητα των μελών της Ρωσικής ελίτ. Τα μέλη της ανώτερης τάξης που η κοινωνία τα έχει αποδεχθεί ως πρότυπα ηθικών αξιών. Η κοινωνία, που έχει όμως ήδη κατασκευαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να ασπαστεί a priori την ηθική και κοινωνική τους ανωτερότητα.

Όλα βαίνουν καλώς για τον πρωταγωνιστή – απατεώνα καθώς το ρεσιτάλ υποκρισίας για να εισέλθει στα σαλόνια και την άνετη ζωή αποδίδει καρπούς. Ποτέ όμως δεν μπορείς να εξαπατάς κάποιον για πάντα, τουλάχιστον χωρίς να το θέλει. Η μηχανορραφία αποκαλύπτεται και η κατάρρευση των προσδοκιών που καλλιέργησε ο απατεώνας μοιάζει αναπόφευκτη. Η τιμωρία όμως δεν είναι η αναμενόμενη.

Στη διασκευή που παρουσιάζουμε, η δράση από την Τσαρική Ρωσία έχει μεταφερθεί στην Ελλάδα της δεκαετίας του 1980. Τα συστατικά στοιχεία όμως του έργου παραμένουν άθικτα. Υποκρισία, δόλος, συκοφαντία, κυνικότητα.. Η χωροχρονική επιλογή της διασκευής δεν έγινε τυχαία. Μεταφερόμαστε στη δεκαετία του ΄80 καθώς μαζί με τον κοινωνικό εκδημοκρατισμό της χώρας, νέα ήθη και έθιμα εισχωρούν στην καθημερινότητα των πολιτών. Μαζική διασκέδαση, νεοπλουτισμός, καταναλωτισμός, life style, επιδειξιομανία και οτιδήποτε μπορεί να οδηγήσει τον μικροαστό της εποχής να ψάχνει απεγνωσμένα τρόπους να γίνει χαλίφης στη θέση του χαλίφη, μεταλλάσσοντας έτσι την Ελλάδα σε μία μαζική-ατομικιστική δημοκρατία. Πεδίο δόξης λαμπρό λοιπόν για την ανάδειξη και πολλαπλασιασμό κάθε είδους μικρών ή μεγάλων απατεώνων.

Στον κόσμο των σαλονιών ωστόσο η πραγματική αξία ενός απατεώνα καθορίζεται από τη διάθεση του να υιοθετήσει ή όχι τους κανόνες που θα διαφυλάξουν την εσαεί διατήρηση του status quo. Οποιαδήποτε απόπειρα να γίνουν ριζικές αλλαγές στο κοινωνικό γίγνεσθαι, στη σκέψη και τη συμπεριφορά των ανθρώπων είναι δυνητικά απειλητική και οφείλει να πεθάνει εν τη γενέσει της. Συνειδητοποιώντας στο τέλος του έργου η Κλεοπάτρα ότι είναι εξαιρετικά επικίνδυνο να καταστρέψει κάποιος τους κανόνες αυτής της γλυκιάς ευμάρειας αναφωνεί.

«Ας μη χαλάμε τις καρδιές μας για ασήμαντα πράγματα. Το πάρτι συνεχίζεται…»

Λίγα λόγια για τη Θεατρική Ομάδα Εκπαιδευτικών Ναυπάκτου «Η αυλαία»  

Ξεκίνησε την παρουσία της στα θεατρικά δρώμενα της Ναυπάκτου στις αρχές του 2010, από μια ομάδα εκπαιδευτικών που υπηρετούν (ή υπηρετούσαν τότε) σε σχολεία της Ναυπάκτου. Συγκροτήθηκε επίσημα σε εταιρεία το 2011. Κατά τη διάρκεια αυτής της πορείας έχει παρουσιάσει 12 θεατρικά έργα Ελλήνων και ξένων θεατρικών συγγραφέων.

 • Μπαλαντέρ (Μαρκ Καμολετί)  Ειρήνη Ευαγγελάτου

• Απόψε τρώμε στης Ιοκάστης (Άκης Δήμου) Ειρήνη Ευαγγελάτου

• Μπαμπάδες με ρούμι (Μ. Ρέππας-Θ. Παπαθανασίου) Δημήτρης Σιούντας

• Δεν πληρώνω, δεν πληρώνω… (Ντάριο Φο) Νικολέτα Χριστοφή

• Αγγέλα (Γιώργος Σεβαστίκογλου) Γιώργος Κατσάμπας

• Αφιέρωμα στη Φάρσα (3 μονόπρακτα του Ν. Λάσκαρη) Γιώργος Κατσάμπας

• Βαριέμαι (Ρικάρντο Ταλεσνίκ) Μαρία Καλλιαμβάκου

• Εσωτερικαί Ειδήσεις (Μάριος Ποντίκας) Μαρία Καλλιαμβάκου

• Κλέψε λιγότερο (Ντάριο Φο) Μαρία Καλλιαμβάκου

• Γαμήλιο Εμβατήριο (Άγγελος Τερζάκης) Μαρία Καλλιαμβάκου

• Ο επιθεωρητής έρχεται ( John Priesley) Γιάννης Ζαραφωνίτης

• 8 Μονόπρακτα (Τενεσί Ουίλιαμς-Άντον Τσέχωφ) Λάμπρος Ξύτσας

«Η ανάγκη μας να πλουτίσουμε τους εαυτούς μας, με την επαφή με κείμενα της παγκόσμιας δραματουργίας, ήταν το πρώτο κίνητρο για το ταξίδι μας αυτό. Αλλά και η επιθυμία μας να μην ξεχάσουμε τα όνειρά μας, να επικοινωνήσουμε με τους άλλους, μιας και ως εκπαιδευτικοί γνωρίζουμε καλά αυτό το δρόμο, της επαφής με τα παιδιά. Όλα αυτά τα χρόνια η ομάδα μας προσπαθεί να δώσει το δικό της στίγμα στα πολιτιστικά πράγματα της Ναυπάκτου αλλά και των γειτονικών περιοχών, με σεβασμό στους ανθρώπους που στηρίζουν τις δραστηριότητές μας, έχοντας κατά νου όχι μόνο τη διασκέδαση αλλά και την ψυχαγωγία των θεατών».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Super League: Αυτοί είναι οι διαιτητές της 2ης αγωνιστικής των Play Out και των Play Offs

omada diktyou

Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις την Παρασκευή 17 Μαΐου 2024

omada diktyou

Πούτιν: Η Μέση Ανατολή βρίσκεται στα «πρόθυρα ενός ολοκληρωτικού πολέμου»

ellados diktio